Blokk Forlag
October – 2017

Min solodebut på forlag som tegneserieskaper. I 2016 fikk jeg prosjektstipend-støtte fra Grafill til å jobbe med tegneseriespråket på en visuelt eksperimentell måte. Nærmere bestemt at selve tegningene i en tegneserie skulle forholde seg til et forhåndsbestemt sett med visuelle regler i form av et grid. Jeg søkte å finne ut mer av det som kan være unikt for tegneseriespråket, aspekt som andre narrative formidlingsformer ikke kan gjøre på samme vis. Jeg ønsket svar på hvordan dette påvirker lesningen, estetisk helhet, mulighet for diversitet i repetisjon, og ikke minst hvordan det ville styre hvordan jeg skrev historien. Jeg landet på sirkelen (både streng og fleksibel) som rammevilkår, men tenkte at jeg da også burde skrive noe med tema som kunne passe til et sirkulært konsept. Det ble en fortelling om et helt liv levd, på 16 sider, hvor absolutt alle tegninger er basert på en sirkel i gitt størrelse og fast plassering. Jeg søkte en visuelt poetisk melodi som kunne skildre små glimt fra et liv. Dette ville jeg at skulle prege utgivelsen fra forside helt til kolofon. Sistnevnte plassert bak for å få mest mulig plass til fortellingen. Avrundede hjørner for å gi tegneserien som objekt et slektskap med språket til konseptet og distanserer det litt fra assosiasjon til en hjemmelaget fanzine. Risoprintet med to farger (neon grønn og teal) på et papir (Rainbow Grey, 120 gr. ubestrøket) som kunne komplimentere trykkfarger og ha egen selvtillit. Utgitt av Blokk Forlag. Den er tilgjengelig på Tronsmo og på forlagets nettbutikk

 
Presentasjon-Fil-05.02.2018,-15.54.46.jpg
Presentasjon-Fil-05.02.2018,-15.02.19.jpg
Presentasjon-Fil-05.02.2018,-14.56.23.jpg
Presentasjon-Fil-05.02.2018,-14.47.39.jpg
Print før bretting, stifting og kutting. Hele tegneserien er printet på begge sider av ett enkelt A3 ark. Jeg separerte de to individuelle fargene og fordelte dem på A3 flatene i et bestemt system, slik at alle sider til slutt skulle bli riktig vei relative til hverandre og ikke minst i kronologisk rekkefølge etter bretting. Dette oppnår man ganske enkelt ved å lage en brettet mockup i forkant, skrive på sidetall, brette ut igjen og bruke som mal. På en slik måte var det kun nødvendig å brette hvert ark tre ganger før stift og kutting av kanter. Avrundede hjørner klippet jeg med en giljotin-saks.    

Print før bretting, stifting og kutting. Hele tegneserien er printet på begge sider av ett enkelt A3 ark. Jeg separerte de to individuelle fargene og fordelte dem på A3 flatene i et bestemt system, slik at alle sider til slutt skulle bli riktig vei relative til hverandre og ikke minst i kronologisk rekkefølge etter bretting. Dette oppnår man ganske enkelt ved å lage en brettet mockup i forkant, skrive på sidetall, brette ut igjen og bruke som mal. På en slik måte var det kun nødvendig å brette hvert ark tre ganger før stift og kutting av kanter. Avrundede hjørner klippet jeg med en giljotin-saks.    

Foto av originaltegning i blyant. Jeg tegnet opp sirklene med template-linjal på forhånd og baserte alle individuelle tegninger på dette.

Foto av originaltegning i blyant. Jeg tegnet opp sirklene med template-linjal på forhånd og baserte alle individuelle tegninger på dette.